PERAN PEMIMPIN DAN KETERLIBATAN GURU DALAM PROSES PERUBAHAN BUDAYA SEKOLAH: STUDI KASUS DI SEKOLAH KRISTEN X AMBON
Kata Kunci:
Perubahan Organisasi, Perubahan Budaya Sekolah, Peran Pemimpin, Keterlibatan Guru, Pendidikan KristenAbstrak
To examine the role of leaders and teachers’ engagement in the process of shool culture change, a qualitativeresearch with a case study strategy approach was conducted in Christian School X in Ambon. The school has just experienced organizational change, from a missional Christian School Y to a national plus Christian School X, managed by the same foundation. The objectives of the study where to analyze how school leaders and teachers describe the differences in the culture of the old school and Christian school X, examine the extent of the role of school leaders in the process of teacher adaptation to changes in school culture, examine teachers’ involvement in the process of changing school culture, describe the challenges faced by school leaders and teachers, and expectations of the role of leaders and teachers’ involvement in the process of changing school culture. Data were collected through observation, questionnaires, and focus group discussions (FGDs) consisting of team leader FGDs and teacher FGDs. The resource persons in the team leader FGD consisted of 2 principals and 2 vice principals, while the resource persons in the teacher FGD consisted of 8 teachers who were representatives from kindergarten, elementary, junior high, and senior high school levels. The research questionnaire was distributed to 36 teachers of Christian School X. Data collected were analyzed using thematic analysis, giving rise to several themes such as school culture that showed a significant difference between the previous school culture and Christian School X, the theme of school growth strategies that showed the role of school leaders and the considerable involvement of teachers in the process of changing school culture. In addition, there is a theme of school growth challenges that shows the magnitude of challenges for school leaders and teachers in changing school culture, and a theme of roles and responsibilities that shows great expectations for school leaders and teachers in the future.
Untuk melihat peran pemimpin dan keterlibatan guru dalam proses perubahan budaya sekolah, sebuah penelitian kualitatif dengan pendekatan strategi studi kasus dilakukan di Sekolah Kristen X di Ambon. Sekolah Kristen X merupakan sekolah yang telah mengalami perubahan organisasi, dari Sekolah Kristen Y yang bersifat misi menjadi Sekolah Kristen X yang bersifat nasional plus, yang dikelola oleh yayasan yang sama. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis bagaimana pemimpin sekolah dan guru mendeskripsikan perbedaan budaya sekolah lama dan sekolah Kristen X, meneliti sejauh mana peran pemimpin sekolah dalam proses adaptasi guru terhadap perubahan budaya sekolah, meneliti keterlibatan guru dalam proses perubahan budaya sekolah, mendeskripsikan tantangan yang dihadapi oleh pemimpin sekolah dan guru, serta harapan terhadap peran pemimpin dan keterlibatan guru dalam proses perubahan budaya sekolah. Pengumpulan data dilakukan melalui observasi, kuesioner, dan focus group discussion (FGD) yang terdiri dari FGD team leader dan FGD guru. Narasumber dalam FGD team leader terdiri dari 2 kepala sekolah dan 2 wakil kepala sekolah, sedangkan narasumber dalam FGD guru terdiri dari 8 guru yang merupakan perwakilan dari jenjang TK, SD, SMP, dan SMA. Kuesioner penelitian disebar kepada 36 guru Sekolah Kristen X. Hasil penelitian dianalisis menggunakan analisis tematik sehingga memunculkan beberapa tema seperti budaya sekolah yang menunjukkan adanya perbedaan yang cukup signifikan antara budaya sekolah sebelumnya dan Sekolah Kristen X, tema strategi pertumbuhan sekolah yang menunjukkan peran pemimpin sekolah dan keterlibatan guru yang cukup besar dalam proses perubahan budaya sekolah. Di samping itu, terdapat tema tantangan pertumbuhan sekolah yang menunjukkan besarnya tantangan bagi pemimpin sekolah dan guru dalam perubahan budaya sekolah, serta tema peran dan tanggung jawab yang menunjukkan adanya harapan yang besar bagi pemimpin sekolah dan guru di masa mendatang.